Hvad har vi at gøre godt med!? - Hvordan gør vi op med de gamle metoder? - I første omgang må vi vel åbne op for alle de eksperimenter vi kan finde på, og lade os inspirere af alt hvad vi kan finde på nettet og i hvad vi har af relevante bøger.
Workshop mashup
Hands-on workshops er den slagne vej på LollandBibliotekerne - måske burde vi eksperimentere med at bryde op på rækkefølgen af læringselementerne og lade deltagerne styre mere af processen..
Hands-on workshops er den slagne vej på LollandBibliotekerne - måske burde vi eksperimentere med at bryde op på rækkefølgen af læringselementerne og lade deltagerne styre mere af processen..
Traditionelt laver vi et oplæg på mellem 10 minutter og 3/4 time hvorefter det er op til deltagerne at løse opgaver, hvor vi går rundt og hjælper.
Kan man starte bagfra og ind imellem stoppe arbejdet med opgaver og spille ind med korte indlæg om hvilke udfordringer deltagerne møder og/eller provokation til nye eksperimenter i arbejdet?
Laissez faire workshop
"Setup and forget" - bliver det ikke helt! En grad af styring skal der sikkert til for at holde processen kørende, men i et makerspace er det som regel folks nysgerrighed der er drivkraften, så man må under vejs være opmærksom på hvordan det skrider frem, og have forskellige indslag man kan spille ind med, hvis tingene begynder at falde fra hinanden..
Indspark mere end rigid didaktik
- Hvis man forbinder ordet workshops med et velstruktureret forløb kan det være at vi i stedet skal finde et ord der mere signalerer fri leg og faglige indspark... Kerneproblematikken synes at være spørgsmålet om hvilken grad af "ledelse" der skal bruges i "lærings rummet"..
FablabSchool
Se følgende video på Youtube ! fra fablabatschool.dk (fab lab at school dot dk) hvor der blandt andet bliver sagt at visionen er at eleverne gerne skal ende med at være selvkørende, kreative og problemløsende.. - Og det lærer de ved i legen at rode med projekter som er sjovt fordi det ikke giver vanskeligere problemer end at de kan løses ved at bruge kreative omveje og lign.. - Udfordringen, som Jeg ser det i relation til vores Tech Week er at få antændt de unges lyst til at eksperimentere og lege med teknologien! - I hvor høj grad spiller faciliteterne ind!? - Hvad kan man fremfinde af aktive komponenter der ikke koster noget!?
Pecha Kucha
- er oplæg med 20 billeder som omtales/vises i hver 20 sekunder, hvilket giver et samlet tidsrum på 6 minutter og 40 sekunder. - En undervisningsform som vi endnu ikke har prøvet, men som da må give en interessant dynamik. Det er ikke nogen hemmelighed at læringen fra sådan nogle indslag må være begrænset, men kan vi motivere tilhørene til selv at studere videre er målet nået!!
FablabSchool
Se følgende video på Youtube ! fra fablabatschool.dk (fab lab at school dot dk) hvor der blandt andet bliver sagt at visionen er at eleverne gerne skal ende med at være selvkørende, kreative og problemløsende.. - Og det lærer de ved i legen at rode med projekter som er sjovt fordi det ikke giver vanskeligere problemer end at de kan løses ved at bruge kreative omveje og lign.. - Udfordringen, som Jeg ser det i relation til vores Tech Week er at få antændt de unges lyst til at eksperimentere og lege med teknologien! - I hvor høj grad spiller faciliteterne ind!? - Hvad kan man fremfinde af aktive komponenter der ikke koster noget!?
Pecha Kucha
- er oplæg med 20 billeder som omtales/vises i hver 20 sekunder, hvilket giver et samlet tidsrum på 6 minutter og 40 sekunder. - En undervisningsform som vi endnu ikke har prøvet, men som da må give en interessant dynamik. Det er ikke nogen hemmelighed at læringen fra sådan nogle indslag må være begrænset, men kan vi motivere tilhørene til selv at studere videre er målet nået!!
Metodesnakken ender ikke her, men den ender for nu! - Der vil løbende blive skrevet mere!!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar